Вести

Како против непоштене пословне праксе

Потрошачи у Србији би требало да се добро информишу пре куповине и о производима и о начину на који могу да се жале уколико трговац не поступи по закону

 

Компанија “Барила”, један од највећих произвођача тестенина у Италији, још пре шест година је „добила“ судску забрану за рекламирање пасте која је наводно „еликсир вечног живота”. Реномирани произвођач ишао је чак дотле да саветује потрошачима који купе њихов нови производ да практично не морају да брину о здрављу, јер су „тврдње о њиховом производу и научно доказане“. Само неколико дана после агресивне маркетиншке кампање уследиле су притужбе купаца, а онда су оштро реаговале и потрошачке организације наводећи да је „Барила“ путем своје непоштене пословне праксе, угрозила и права потрошача и грубо их обманула. Реклама је, наравно била проглашена забрањеном, а овај причу правник Андреа Гаљарди, експерт на европском пројекту „Јачање заштите потрошача у Србији“ навео је као пример како се држава може борити против непоштене пословне праксе.

– Овакви примери на тржишту  захтевају такође брз механизам накнаде штете, уз минималне трошкове које би сносио потрошач. Разлог овоме је то што је штета проузрокована једном потрошачу углавном у толико малом износу да не оправдава комплетан судски поступак. У Италији се проблеми у трговини могу решити путем потрошачких удружења, могу се и изнети на увид надлежним италијанским органима за заштиту конкуренције (ИЦА) те тако бити размотрени од стране управних органа или се могу решити путем групне тужбе где потрошачи такође могу бити легално представљани од стране удружења потрошача, каже наш саговорник.

 

Од свих наведених могућности, објашњава, разматрање у оквиру ИЦА би било како најбрже тако и најефикасније. Потрошач, наиме,  може уложити жалбу и преко специјаног телефонског броја где је позив бесплатан, али се сваки разговор снима.

 

– Уколико ситуација тако налаже ово тело може чак наредити трговцима да обуставе рад на недељу дана, а постоји могућност и да се случај реши без доношења одлуке, нпр. уколико је трговац доказао да је у међувремену побољшао механизме пословања у интересу права потрошача и обавезао се да послује у складу са законом о заштити потрошача у будућности., каже Андреа Гаљарди.

 

Овај систем заштите потрошача је у Италији врло развијен, што због вишегодипшње праксе, што због чињенице да постоји законска регулатива која обезбеђује заштиту купаца на највишем нивоу. Гаљарди каже да се одлуке о решавању случаја доносе углавном у временском периоду од 4 месеца, а систем је тако организован да постоји могућност да се у циљу истраге, може обавити и изненадна инспекција пословних просторија трговца уколико постоји сумња да се тамо налазе докази који указују на на постојанје непоштене пословне праксе.

                                                                                                                 

Подаци до који после тога ИЦА дође представљају основу за тужбу за причинјену штету судовима од стране оштећених потрошача, укључујући ту и групне тужбе.

 

–Известан проценат казне коју ИЦА наплати одлази у сврху финансирања потрошачких удружења везано за непоштену пословну праксу, те на едукацију потрошача и трговаца везано за њихова права и обавезе, принципе надгледања тржишта, разрешавање спорова као и за улагање жалби пред ИЦА и судовима. У Италији је до сада само једна групна акција била прихваћена. Реч је једном броју потрошача којима је исплаћено 1300 евра јер су су били жртве преваре током одмора у Занзибару у Танзанији. Туристичка је обећала да ће бити смештени у луксузном одмаралишту са спа центроми масажом, а када су допутовали открили су да се уместо одмаралишта тамо налази градилиште! Исплаћена одштета очигледно није имала казнени ефекат и једва да се одразила на трошкове које су имали потрошачи. Ипак, то је значајан преседан који је судија направио дозволивши потрошачима да буду легално заступани од стране највећег италијанског потрошачког удружења.

 

На питање какве савет би дао потрошачима у Србији како се не би нашли у ситуацијама које угрожавају њихова права, Гаљарди каже да буду веома опрезни када купују робу или плаћају неке услуге. Важно је, додаје, да добро разумеју све о производу, гаранцији и да су упознати са начином на који се могу жалити.

 

– Потрошачима саветујем да буду веома опрезни када им се бесплатно нуде промоције, производи или услуге, јер би у њихову цену такође могле бити укључене и таксе или неки други трошкови који су изузети из уговора. Не журите током куповине и не заборавите да похвалите трговце који послују у складу са законом и да бојкотујете оне који нису, заључује правник и експерт европског пројекта „Јачање заштите потрошача у Србији“.

 

 

Аутор: Милица Живковић

« назад